Društvo Svelipa je izvajalec osebne asistence od samega začetka, zato lahko za asistente in uporabnike redno izvaja osnovna in nadaljevalna izobraževanja. Sredi oktobra smo za vse svoje uporabnike, njihove zastopnike in asistente izvedli usposabljanje, ki je obvezno in v skladu s prenovljenim Pravilnikom OA. Slušatelji so predavatelje poslušali preko Zoom sistema, kar številnim olajša prisotnost, kljub temu pa so njihova vprašanja našla odgovor, saj je konec predavanja vsakič stekla živahna debata. Kar je tudi smisel izobraževanja.
Usposabljanje smo izvedli v dveh terminih, da so vsi imeli možnost prisotnosti, vse prisotne je najprej pozdravila strokovna vodja OA Barbara Škerlj, ki je s predavanji tudi začela. Najprej je pojasnila vlogo vseh uradnih organov na področju delovanja osebne asistence, njihove medsebojne relacije in predvsem relacije do uporabnikov in asistentov. Vsak akter na tem področju ima svojo vlogo in svojo nalogo, bodisi gre za pristojno ministrstvo, Inštitut za socialno varstvo, centre za socialno varstvo ali izvajalce. Sledil je opis vseh pravic in dolžnosti uporabnikov, asistentov in izvajalcev, ki jih je precej in jih je dobro vsake toliko časa obnoviti.
Ker se včasih pozabi, kaj vse je čigava odgovornost, smo posebej poudarili tudi aplikacijo, ki jo je letos ministrstvo uvedlo kot obvezen način evidentiranja osebnih asistentov na delovnem mestu. Aplikacija OA je namenjena evidentiranju opravljenih ur storitev osebne asistence, ki so podlaga za izplačilo sredstev za izvajanje osebne asistence. Od leta 2019 se je kot osnova uporabljala mesečna evidenca prisotnosti v fizični obliki, podpisana s strani uporabnika in asistenta, ki pa se še vedno uporablja. Aplikacija namreč ne zbira informacij v smislu računovodskih podatkov, zato smo ponovili pomen evidenc. Ker je zelo veliko odvisno od pravilnih in pravočasnih planov dela, smo ponovili nekaj pravil priprave urnikov.
Posebej zanimivo predavanje je bilo na temo komunikacije in mediacije s strani idejne vodje osebne asistence v Svelipi, Mirjane Borenović, univ. dipl. teolog. Področje OA je zelo pestro, delo je dinamično, po navodilih uporabnika, zato lahko rečemo, da je komunikacija in razumevanje navodil za nemoteno izvajanje res pomembno. Ker pa vse ne sodi v opis asistentovega dela in ker asistenti vstopa v zasebni prostor uporabnika, kjer živijo tudi drugi družinski članki, prihaja do nesoglasij. Kjer izvajalec vstopi kot mediator pri pojasnjevanju in reševanju morebitnih težav.
Kot zunanja predavateljica je svoj pravni vidik na pravice in dolžnosti, delovne čase, nadure,…jasno in natančno podala univ. dipl. pravnica Mojca Sušec. Posebej se je zaustavila na točkah, ki zaposlene še posebej zanimajo; omejitve pri nočnem delu, nadurah,…pojasnila je razliko dela med družinskim pomočnikom in osebnim asistentom, novosti prenovljenega letošnjega Pravilnika in sicer na področju uporabe vozila za spremljanje uporabnika in recimo uporabe medicinsko-tehničnih pripomočkov. Glede na res lep odziv in zanimiva vprašanja po koncih predavanj lahko rečemo, da je vsebina izobraževanj padla na plodna tla.
Monika Kubelj